Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

Fashion Show

Fashion Show történelem
Együttműködő partnereink
Kérdésed van?
Szakmai vezetők
Hallgatói projektek
Hírek
A MOME Textil szak évről évre szállítja az utánpótlást a hazai divatvilágnak, a tehetséges új textiltervező generáció elképzeléseivel pedig, a nemzetközi divatiskolák jól bevált gyakorlatához hasonlóan egy nagyszabású divatshow és kiállítás keretében ismerkedhet meg a szélesebb közönség.

Hogyan lehet egy divattervező felelős, és milyen szerepe van mindebben az képzésnek? Milyen hatások érvényesülnek leginkább az új tervezőgeneráció alkotásaiban? 

A MOME Divat- és textiltervezés szak minden évben megrendezi a végzős hallgatói és alumni munkákat felvonultató Fashion Show-t, ezek pedig nemcsak esztétikai értékkel bírnak, hanem társadalmi üzeneteket is közvetítenek. 

Hallgatói projektek

A kollekció Carl Jung archetípuselméletéből kiindulva vizsgálja perszóna és árnyék, valamint anima és animus ellentéteit. Szövött anyagok és kárpitostechnikák segítségével az érzelmi párok, a nem tudatos aspektusok vizuális megjelenítését kínálja, egyedi struktúrákkal és formákkal.
A kollekció arra a párhuzamra épül, hogy amiként a szigetre hat az időjárás, úgy formálják az embert is a külső hatások. A könyvformátumú mintasorozatban saját élete fordulópontjait dolgozza fel, motívumai külön-külön is működnek, de együtt egységes egészt alkotnak.
A kollekció az ikat szövés hagyományából kiindulva keresi a kortárs és tradicionális megközelítések közti harmóniát. Szerkezet és minta viszonyát vizsgálva olyan szövött felületeket hoz létre, amelyeknél a kompozíciót a szövés struktúrája határozza meg.
A kollekció az érzelmek láthatóvá tételének a kísérlete, melyben a belső szorongások és azok feloldása ruhadarabokon keresztül jelenik meg. A textúrák és formák a lelkiállapot változásait tükrözik, miközben az önelfogadás és a személyes szabadság megtalálásának az útját is megjelenítik.
A tervező a testnek mint börtönnek, valamint a lélek fogságának a vizuális megfogalmazására törekedett, mindezt személyes tapasztalatok, az Ehlers–Danlos-szindrómával való együttélés alapján. A folyékony latexből készült darabok második bőrként simulnak a testre, ezeket az alkotó a saját testéről mintát vevő öntőformákkal és röntgenképekkel készítette.
A mestermunka három fiktív humanoid karakter öltözékében megformálva jeleníti meg az irigységet. Maszkok és jelmezek révén az irigység mint identitást és testképet torzító erő rajzolódik ki, belső konfliktusokat tükrözve.
A kollekció kindulópontja a korallok reakciója egy-egy veszélyhelyzetre, ezek ilyenkor ugyanis nemcsak kifehérednek, de a szerkezetük is megbomlik. A hőre reagáló saját készítésű termokróm festékkel megalkotott szövet- és táskakollekció hasonlóan jeleníti meg a sérülékenység jelenségét és a segítségkérést.
A kollekció személyes narratíván, Erdély, Budapest és London kontrasztos élményein keresztül tárja fel az identitáskrízis és a kulturális sokk állomásait. Az öltözékek a stressz és az asszimiláció fázisait követik, a városok érzelmi és környezeti hatásainak a hullámzását hordozva.
A hiperperszonalizáció jelenségét reprezentáló kollekciót a tervező a saját alkotói folyamatát megfigyelve készítette, közben azt vizsgálva, hogy miként hat az önazonos kollekció születésére a mesterséges intelligencia és az online vásárlói tér.
A mestermunka az ember és kutya közötti társas kapcsolatot, vizuális hasonlóságot egy kabátkollekción keresztül vizsgálja. A darabok a kutyafajták karakterét tükrözik, a kutya és gazdája közti kapcsolódást a fizikális megjelenésen keresztül fejezve ki.
A projekt az emlékek tárgyi lenyomatát jeleníti meg a cianotípia és a szitanyomás technikáival. A textil- és öltözékkollekció különböző élethelyzetekhez és személyekhez kötődő tárgyak absztrahált képein keresztül az emlékek elmosódását, halványulását és tartósságát egyszerre ábrázolja.
A kollekció a magyar néphagyományokban megjelenő fehér alakokat állítja párhuzamba egy fiktív női életút állomásaival. A kötött öltözéksorozat a női identitás ciklikus átalakulása mellett a hagyományok kortárs értelmezését, az átváltozást és közösségi emlékezetet is megjeleníti.
A kollekció a cukiság esztétikáját egyedi karaktereken keresztül vizsgálja: annak sokszínűségét, az aranyos öltözködés mögött meghúzódó különféle motivációkat, pszichológiai és társadalmi hozzáállásokat mutat be.
A belső béke és spirituális elvonulás szimbólumaként alkotott kollekcióban találkozik a a keleti és a nyugati kultúra. A tervezés során ötvöződik tradíció és modernitás, megjelenik a hinduizmus, a szakrális terek motívumai.
A női és férfinézőpont közötti feszültséget kritikai módon vizsgáló kollekció ötvözi a digitális és a kézműves technikákat. A tervező az algoritmikus kultúra és a 3D-nyomtatás révén alkot új narratívákat, amelyek célja a test tárgyiasításának a megkérdőjelezése.
A kollekció az elszigetelődés és a kapcsolódás érzelmeit vizsgálja, Pina Bausch Café Müller című ikonikus előadásának az ismétlődő mozdulatmintái alapján. A szövött textilek és a lágy formák a kontaktust és az eltávolodást egyaránt kifejezik, minden gesztus és redő egy új közös alakzatot hoz létre – egy szigetet, ahol a mozdulat és az anyag összeér.
A kollekció a magány és művészeti kifejezésmód kapcsolatát kutatja, ahol a sziget az elvonulás szimbóluma. A kézzel készített struktúrák és egyedi textúrák hidat képeznek a tervező és a közönség között, kifejezve a személyes identitást és az elmélyülés szükségességét.
A fényinstalláció, amelyhez az inspirációt a tradicionális gombkötők, paszománykészítők munkái és a „desire path” jelenség adta, a tér és benne az emberi jelenlét viszonyát vizsgálja. A mozgására reagáló LED-fények interaktív kapcsolatot teremtenek a tárgy és nézője közt.
A cím egy átmeneti, megfoghatatlan identitás- és önreflexiós állapotra utal: a„sehollét” érzése egyfajta lebegés múlt és jövő között, amikor az ember már nem az, aki volt, de még nem az, aki lesz. A természetből merített formavilág és minták az alkotás szerves részeivé válnak, megjelenítve a tervező által is megélt folyamatos átalakulást.
A Möbius-szalag végtelen átalakulásának a vizuális és térbeli lehetőségeit vizsgáló öltözékben a folyamatos vonalvezetésű szabásvonalak elmossák kezdet és vég határait, érzékeltetik a pszeudováltozás folyamatát. Az átalakuló és önmagukba visszatérő ruhadarabok egyszerre statikus és mozgó rendszerek.
A kollekció álomszerű, romantikus világot teremt, amely a hétköznapokban, rideg helyzetekben gyakran menedékként szolgáló belső világunkra utal. Az öltözékek ennek a belső világnak az élénkségét és gyermeki kíváncsiságát idézik, teret adva a fantázia szabad áramlásának.
A mestermunka textíliái a merítés, a felszívódás és az atmoszféra fogalmai köré épülnek, a Jacquard-technikával készült anyag a természetes színezés összetett világát, a rá ható környezeti tényezőket mutatja meg.
A kollekció a női erőt és magabiztosságot a férfitailoring klasszikus elemeinek az újragondolásával jeleníti meg szoborszerű sziluettek, markáns vállak és torzított öltönyminták formájában, a power dressing és a femininitás egyensúlyát kutatva.
A változatos tülltechnikákkal alkotott, feltöltődést és boldogságot sugárzó kollekció alapja egy álomszerű, virágokkal és vízzel teli kertként elképzelt biztonságos menedék. A játékos sziluettek és az anyaghasználat izgalmassá és sokszínűvé teszik az öltözékeket.
A kollekció a Szigetköz népi mondáiból, különösen a Tündérsziget motívumaiból merít, melyek ihletői a helyi történetekben megjelenő tündérek, vándorlegények és misztikus lények. Az öltözékek formavilága és részletei a hagyományos narratívák és a kortárs vizuális kultúra találkozási pontjait reflektálják.
A kollekció az egyéni tervezői viselkedéssel, működéssel kapcsolatos kérdésekre keresi a választ a sématerápia és a sémamódok segítségével. A különböző személyiségtípusokat eltérő formák, textúrák és anyagmanipulációk jelenítik meg, kiemelve a viselkedési és érzelmi dinamikákat.
A kollekció a mitológiai sziréneket és a dominákat állítja párhuzamba, a csábítás, erő és kontroll közös motívumain keresztül. A produktumok alapját a tervező saját kötélstruktúra-kísérletei képezik, amelyekből fejfedők és nyakékek formájában kortárs kiegészítők születtek.
A kollekció a szigetek földtani kialakulását, például a vulkánkitöréseket és a tektonikus mozgásokat állítja párhuzamba az emberi érzelmekkel. A geoloógiai folyamatokat szimbólumként értelmezve jeleníti meg a természet és ember közötti párhuzamokat, a haragot vulkánkitörésekhez, a víz erejét a nyugodtabb folyamatokhoz, a tektonikus mozgásokat pedig a tanuláshoz kapcsolja.
A kollekciót Szürkő-sziget nyugalma inspirálta, körülölelő kötött kelméivel és a természet ihlette mintákkal olyan ruhadarabokat és kiegészítőket kínál, amelyek a természet békéjét idézik meg az urbánus hétköznapokban, védőburokként támogatva a mentális jóllétet a nagyvárosban.
Az open-source design szemléletű kollekció a kétezres évek elejére jellemző internetes esztétika és az online kézművesközösségek, platformok tudásmegosztási gyakorlatainak az inspirációjára épül. A kötött és horgolt öltözékek az analóg és a digitális kézművesség leképezői.
A tervező a terra incognita, vagyis az „ismeretlen földek” fogalmát körbejárva a középkori és kora újkori térképeken feltűnő mitikus lények megjelenésére építve alkotott kortárs ötözékeket. Munkája során egyaránt használt digitális és kézműves, plédáus hímzéses technikákat.
A kollekció a mélyadaptáció gondolatának a vizuális lenyomata, a hevederek, pántok és fűzések az alkalmazkodás metaforájaként jelennek meg, szimbolizálva a túlélő archetípust.
A kollekció az emberi kapcsolódások természetét, a közeledés–távolodás folyamatos változását ábrázolja. Kézzel festett, mágneses ruhadarabjai és vas testékszerei a vonzás és taszítás fizikai és érzelmi dinamikáját jelenítik meg, érzékeltetve az állandóság és a változás természetes jelenlétét.

Szakmai vezetők

MA szakvezető, mesteroktató

kele.ildiko@mome.hu

művésztanár

tomcsanyi@mome.hu

egyetemi tanársegéd

csvass@mome.hu

Fashion Show történelem

A MOME Textil szak és elődje mintegy 110 éve képez kiváló szakembereket: közülük sokan már az egyetemi éveik alatt nemzetközi díjakat nyernek, és a későbbiekben is keresett tervezőként folytatják pályájukat. Egyetemünkön többek között olyan neves divatszakemberek, textil- és divattervezők szereztek diplomát, mint Ferenczy Noémi, Léber Barbara, Tóth Bori, Németh Anikó Manier, Konsánszky Dóra, Vágó Réka, Anda Emília, Tóth András, Godena-Juhász Attila és Füzes Eszter, Dévényi Dalma, Kiss Tibor és még hosszan folytathatnánk a sort. Az egyetem hallgatói a diploma után olyan világmárkánál helyezkednek el, mint a Louis Vuitton, a Gucci, a Chloé, a Balenciaga, a Vetements, az Acne Studios, a Proenza Schooler, a Marc Cain, az Adidas, a Nike, a Burton vagy a North Face, valamint olyan hazai divatmárkáknál is sikeresen dolgoznak, mint a Nanushka, az Aeron, a Nubu, a Tomcsányi vagy a The Four.

Hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.
Kiváló fiatal grafikusoknak köszönhetően született meg a MOME Fashion Show egyedi pezsgőjének arculata. A MOME Fashion Show és a kapcsolódó kiállítás minden évben a hazai divatipar és kreatív szakma egyik várva várt eseménye, hiszen itt mutatkozik be a MOME legújabb textiltervezőgenerációja. Az alkalom méltó ünneplésére készítette el a Garamvári Szőlőbirtok az egyetem első saját, limitált szériás pezsgőjét. A MOME Fashion Show élménye így a pezsgős poharakban is egyedi ízzel köszön majd vissza.
Hogyan lehet egy divattervező felelős, és milyen szerepe van mindebben az képzésnek? Milyen hatások érvényesülnek leginkább az új tervezőgeneráció alkotásaiban? A MOME Divat- és textiltervezés szak minden évben megrendezi a végzős hallgatói és alumni munkákat felvonultató Fashion Show-t, ezek pedig nemcsak esztétikai értékkel bírnak, hanem társadalmi üzeneteket is közvetítenek. Ezúttal a show teljes látványvilágát is hallgatók tervezték, alumniként pedig a nemrég üzletet nyitott THEFOUR új kollekciója mutatkozik be.
Hatalmas sikerrel zárult az idei MOME Fashion Show: dupla teltház előtt mutatkozott be a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) legújabb divat- és textiltervező generációja az egyetem Zugligeti úti Campusán. A MOME hagyományaihoz hűen és a nemzetközi divathetek ritmusához igazodva október első hetében rendezte meg a rendhagyó divateseményt és kiállítást, mely ezúttal is rengeteg érdeklődőt vonzott. A fiatal tervezők kreációit idén az élet és az anyag állandó körforgásának tematikája ihlette, így az újrahasznosított és lebomló alapanyagok is főszerepet kaptak a bemutatón.
Mi jellemzi az új tervezőgeneráció legfrissebb alkotásait, tervezői attitűdjét és érdeklődését? Kele Ildikót, a MOME Divat- és Textiltervezés MA szakvezetőjét, a KELE Clothing alapítóját és Tomcsányi Dórát, a TOMCSANYI márka tervezőjét és oktatónkat kérdeztük a közelgő MOME Fashion Show kapcsán.
Mély, érzékeny, friss és tudatos - október elején, a nemzetközi divathetek ritmusához igazodva újra a legtehetségesebb fiatal divat- és textiltervezők kerülnek a reflektorfénybe a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME), ahol megrendezik a hagyományos MOME Fashion Show-t. A fiatal generációra is nagy hatást gyakoroltak a világ eseményei, mint az energia- és klímaválság, előtérbe került a fenntarthatóság, több munkában is megjelennek innovatív új anyagok, ugyanakkor jelentős szerepet kap a sokszínűség és az inklúzió is.
Mi inspirálja a jövő textil- és divattervezőit? Milyen forma- és színvilág jellemzi az új tervezőgeneráció legfrissebb alkotásait? Kele Ildikó, a MOME Divat- és Textiltervezés MA szakvezetője, a KELE Clothing alapítója és Tomcsányi Dóra, oktatónk szakmai vezetésével szervezett divatbemutatón az érdeklődők végre ismét bepillanthattak a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Divat- és textiltervezés szakán zajló kreatív munkába.

Együttműködő partnereink

    image/svg+xml

A MOME Fashion Show idén egy különleges koreográfiával egészül ki a MOME és a Magyar Táncművészeti Egyetem együttműködésében.

Koncepció: Lőrinc Katalin 

Barabás Péter
Bálint Hanna
Belicza Bianka
Gueli Sophy
Kiricza Bence
Kochis Réka
Mátyók Lilla
Nagy Enikő
Réthy Dorka
Schlosser Ilona
Számadó Léna
Vályi Orsolya
Walter Leon
 

Kérdésed van?

Kapcsolat
Hallgatói együttműködések
textil@mome.hu
Szponzori együttműködések
berkovics.dalma@mome.hu