Új esszékötet Veres Bálint és Richard Shusterman szerkesztésében

Dátum: 2023.06.07
Világunk minden szegletét áthatja a design, benne a funkcionalitás és az esztétikai élvezet olykor ellentétes értékei találkoznak, középpontjában pedig az eleven emberi test, a szóma áll - ennek összefüggéseiről gondolkodik a nemrég megjelent Somaesthetics and Design Culture című, számos, a MOME közössége számára ismerős szerző írását közreadó kötet, melyet Veres Bálint a MOME Doktori Iskola DLA programjának vezetője és Richard Shusterman, a Florida Atlantic University professzora, világhírű esztéta-filozófus közösen szerkesztett.

Shusterman 2019-ben, majd 2022-ben is a MOME vendége volt, a Doktori Iskola által szervezett nagy nemzetközi konferenciák (Design Culture and Somaesthetics; The Promise of Pragmatist Aesthetics: Looking Forward after 30 Years) vitaindító előadásaival. 

A most megjelent, tíz esszéből álló kötet a designkultúra szómaesztétikai, tehát test-alapú vizsgálatát kínálja. A szerzők közt találunk filozófusokat, művészettörténészeket, design teoretikusokat és gyakorló tervezőket, így ez az interdiszciplináris könyv eltérő tudományos hátterű olvasók (egyetemi hallgatók és kutatók) számára is betekintést nyújthat a design és a test-alapú esztétikai gondolkodás világába. 

A kötetben olvashatjuk többek közt Guy Julier, az Aalto University designprofesszorának írását, akit egyetemünk 2021-ben avatott díszdoktorává, Jessica Hemmings (HDK-Valand, Gothenburg) esszéjét, aki 2021 óta a MOME Doktori Iskola visiting professora, valamint Jonathan Ventura (Shenkar) doktori iskolai témavezetőnk, a MOME IK alapította Social Design Network vezetőségi tagjának dolgozatát is. A további esszék szerzői is a kortárs designkultúra kutatások meghatározó szereplői, mások mellett Madalina Diaconu (Universität Wien), Matthew Crippen (Humboldt Universität zu Berlin), Dina Shahar (Hadassah Academic College, Jerusalem). 
Az inspirálóan változatos írások gyűjteménye rejtett és olykor kétértelmű kapcsolatokat tárnak fel megélt testi tapasztalataink és a designnak nevezett sokrétű gyakorlatok között. Széles ívet rajzolnak Platón meglepően testközpontú kozmológiájától az ember szomatikus létének modern és kortárs életformákba ágyazott kihatásaiig, olyan témaköröket is érintve, mint a divat, az építészet, az urbanizmus, a ritualitás, a köztéri művészet, a szociális design, a kiterjesztett valóságok (AR), a kiborgizáció, valamint az edukáció és a terápia.  

A mindenütt jelenlévő design nem csak környezetünket, minket magunkat is meghatároz, ahogy díszítjük és stilizáljuk magunkat a hétköznapi életben. A designban a funkcionalitás és az esztétikai élvezet ellentétes értékei találkoznak, középpontjában pedig az eleven emberi test, a szóma áll, egy aktív, érzékelő szubjektivitás, amely létrehozza és értékeli az őt ölelő tervezett világot, miközben maga sem más, mint annak finoman kidolgozott terméke. 

A könyv itt megrendelhető: https://brill.com/display/title/63166  

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) a FISU Healthy Campus program részeként 2024-ben elindította a MOME Balance programot, amely Magyarországon egyedülálló módon támogatja a tudatos életmódváltást. A kezdeményezés célja az egészségmegőrzés, a stressz és a kiégés megelőzése egy komplex, integrált rendszer segítségével, ahol a mozgás, a megfelelő táplálkozás és az életmódtanácsadás találkozik.

Idén a 110 éves magyar animáció előtt tiszteleg a világ legjelentősebb nemzetközi animációsfilm-fesztiválja, az eseményre a MOME Anim mint a magyar animációs film kiemelkedő műhelye is készül. Ennek részeként jártak egyetemünkön a MOME partneriskolája, a Gobelins Paris hallgatói, akik Budapesten inspirálódtak, hiszen ők készítik majd a világfesztivál függönyfilmjeit.

A nyolcadik ArtHungry Díj Formatervezési kategóriájának nyertesei között számos egykori MOME-hallgató részesült elismerésben, így Guthy Máté, Kristóffy Róbert, Szilágyi Nóra At least otthoni edzőpadja, Dávid Márk Puritaan – 03 kollekciója. A kategória fődíjasa az idén a Stockholm Furniture Fairen debütált MAIII COLLECTIVE Fragments kollekciójával. Szintén fődíjat nyert a Tervezőgrafika kategóriában Kaszanyi Nóra Biedermeier mindennapok / Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815–1867) című albumával és kiállítási arculatával. A díjakat március 6-án vehették át a budapesti Deák Palotában rendezett átadóünnepségen, amely egyben a döntős projektek pop-up kiállításának a megnyitója is volt.