STEAM – módszertani workshopon vehettek részt tanárszakos hallgatóink

Dátum: 2023.03.01
A MOME Design- és vizuálisművészet tanár MA képzés hallgatói számára 2023. februárjában tartott élmény alapú, pedagógiai módszertani (STEAM) workshopot Dr. Fenyvesi Kristóf, a Finn Oktatáskutató Intézet munkatársa. A foglalkozás keretében a hallgatók megismerkedtek a finn oktatási rendszerrel és a STEAM módszertan elméletével és gyakorlatával, ahol természettudományi jelenségek oktatását a művészet és a design kreatív szemléletével ötvözik.

A finnországi magyar kutató a Jyväskyläi Egyetem Finn Oktatáskutató Intézetének munkatársa, az Élmény Műhely alapítója, szakterületei közé tartozik a tudományközi tanulás (STEM & STEAM), a matematika és a művészet kapcsolata. Egyetemünk számos más projekten keresztül (HEAD, BeSTEAM, UGRÁS A JÖVŐBE!) is kapcsolódik a STEAM módszertanhoz, Fenyvesi pedig már tartott előadást a MOME-n fenntartható egyetem, oktatásfejlesztési témában a MOME MAG 2022-es nyári eseményén. 

A nemrég megtartott foglalkozás keretében a hallgatók megismerkedtek a finn oktatási rendszerrel és a STEAM módszertan elméletével és gyakorlatával. A STEAM már régóta benne van a pedagógiai köztudatban; a mozaikszó kibontásából (Science, Technology, Engineering, Art&Craft, Math) sejthető, hogy a kifejezés interdiszciplináris szemléletű módszert takar: a természet- és műszaki tudományos, illetve művészeti tantárgyakat, valamint a matematikát foglalja magába, azok élményszerű oktatását célozza. A STEAM módszer alapvetően arra a problémára reagál, hogy a tanulók között ezek a tantárgyak egyre veszítenek a népszerűségükből. 

A STEAM módszertanról itt olvashattok többet: https://designakozoktatasban.mome.hu/szakirodalom/szakirodalom-steam/ 

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.
Két elkötelezett oktató vehette át az idei Aurum Futuri díjat. A „Jövő aranya” elismerést idén German Kinga PhD művészettörténész, kurátor, oktató, valamint Schneider Ákos PhD designkultúra-kutató, esztéta kapta – mindketten olyan szakemberek, akik hisznek a design és a pedagógia jövőformáló hatásában, tevékenységük pedig a MOME falain is túlmutat. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem történetében harmadik alkalommal átadott kiválósági díjakkal az intézmény a legkiemelkedőbb oktatóit és kutatóit ismeri el, reflektorfénybe állítva a hallgatók mentorálásában, az oktatás megújításában és a kutatásban megvalósuló munkájuk értékteremtő erejét.
Hogyan támogathatja egy tér a közösségeket, hányféleképp lehet egy traumát a fotográfia segítségével képpé formálni? Miképpen vonhatunk be sérült embereket egyszerű tevékenységekbe, egy kis játékkal hogyan csökkenthetjük a kis elsősök szorongását? A válaszokat az ismét a MOME évnyitóján átadott Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj nyertesei mondják el munkáikkal: az idei válogatás egyszerre bizonyítja, hogy a design egy gondolkodásmód, amellyel esélyt teremthetünk, és amely nem nélkülözheti a kutatást és a kísérletezést sem.