Így látjuk mi – interdiszciplináris épített környezeti nevelés projektben vettek részt a MOME hallgatói

Dátum: 2023.07.30
A MOME design- és művészetmenedzsment, építőművész szakos hallgatói és a MOME és az ELTE design- és vizuális művészet tanár szakos hallgatói közösen vettek részt azon a kurzuson, mely az épített környezeti nevelés és részvételi tervezés témakörével foglalkozott. Az építőművészek a kurzus keretében egy részvételi tervezés során, középiskolás diákokat bevonva gyakorlati feladatot is kaptak: egy új közösségi tér megtervezését az I. kerületi Szilágyi Erzsébet Gimnázium udvarán.

A kultúrAktív Egyesület által indított Így látjuk mi című kezdeményezés a környezetpszichológia alapvetéséből indul ki: az ember és környezete közötti kölcsönkapcsolatból. A projekt, mely egy féléves kurzus formájában valósult meg, is ezt állította fókuszába, különös tekintettel a felnövekvő generációra. 

A kurzuson három egyetemi csoport vett részt: design- és művészetmenedzsment szakos, vizuális művészet tanárszakos és építőművész hallgatók. Míg az elméleti szakos hallgatók a saját környezethez való viszonyuk elméleti és gyakorlati hátterét fogalmazták meg egyéni feladatokon keresztül, a MOME építőművész hallgatói a Térműhely projektötletet bontották ki, és fejlesztették a megvalósítás szintjére. Az alapkoncepció egy köztér, közpark, a diákok otthon-iskola útvonalára történő reflexió volt, kisebb téri beavatkozás elvégzésével. Végül a helyi igényekre szabva a koncepciót, a Szilágyi Erzsébet Gimnázium 11.A osztályfőnökével és az osztállyal együttműködve, iskolai tanórába ágyazva kezdtek el foglalkozni az iskola kihasználatlan és elhanyagolt udvarának problémakörével. A folyamatot a projektek életre hívó Mihály Regina mutatta be részletesen az Építészfórumra írt cikkében: 

https://epiteszforum.hu/igy-latjuk-mi--epitett-kornyezeti-neveles--termuhely?fbclid=IwAR0ttfNt9As6MKL1nyePJpk2E3H9Bw3A1Wn_bbMxpm0d5LAA94LkFJ92_qI 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem számos hallgatója, munkatársa érkezett fontos szakmai mérföldkőhöz: őket és a jelenlévőket a 2025-ös Tavaszi címátadó ünnepségen Kovács Csaba megbízott rektor és Szalontai Ábel, a Doktori Iskola vezetője köszöntötte. Az elmúlt félév során doktori fokozatot szerzett Dobos Bence László, Fátyol Viola, Fiáth Henrietta, Glaser Katalin, Hartmann Gergely, Kőszeghy Flóra, Novák Piroska, Pais Panni és Póczos Valéria. Címzetes mesteroktatói címet vehet át Nagy Erzsébet, egyetemünk textil szakának elkötelezett és elismert szakoktatója.

Akár a közösségi jövőépítés vizuális metaforája is lehetne a MOME 2025-ös diplomaarculata. Hagyomány, hogy a MOME-diploma vizuális identitását, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, hallgatók készítik, a koncepciót pályázati úton válaszja ki az egyetem munkatársaiból álló szakmai zsűri. Az évről évre megújuló arculat fontos korlenyomat.

Idén először a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) is részt vesz a Budapest100 eseménysorozatban, amely 2025-ben a városi zöldfelületek, kertek és parkok fontosságára hívja fel a figyelmet. A MOME 15 ezer négyzetméteres, megújuló campuskertje nemcsak helyszínként csatlakozik, hanem aktív, ökotudatos fejlesztéseivel és közösségi programjaival is. A Budapest100 építészeti-kulturális fesztivál a közösségek és a város ünnepe, az esemény közelebb hozza egymáshoz a városlakó szomszédokat. 2025. május 22–25. között a városi zöldfelületeket, belső udvarokat, kerteket, zöld gangokat és az azokat gondozó közösségeket ünnepeljük.