„...Gyerünk a moziba be!” – Magyar filmplakátok újragondolva

Dátum: 2024.05.02
Keménykalap és krumpliorr, Megáll az idő, Csinibaba, Apa, Isten hozta, őrnagy úr! – ki ne hallott volna ezekről a filmekről? Minden idők legnézettebb magyar filmklasszikusaihoz készítettek izgalmas kortárs plakátokat a MOME Tervezőgrafika szak illusztrátor hallgatói egy, a Filmintézet és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem együttműködésében megvalósuló kurzuson. Az alkotásokat a magyar film napja alkalmából a MOME Zugligeti úti Campusán és a Corvin moziban is meg lehet tekinteni, utóbbi helyszínen a filmeket is újra nagy vásznon, teljeskörűen felújítva láthatjuk.

Film és közönség: a köztük lévő kapcsolat megteremtésében a mozi kezdetei óta jelentős szerepe van a filmplakátnak. Ez az a grafikai alkotás, amely elsőként szólítja meg a leendő nézőt, amely felkelti az érdeklődését, és amelynek alapján aztán eldönti, bemegy-e a moziba, vagy sem... A filmplakát olyan kulcsfontosságú vizuális műfaj, amelyet tervezőgrafikusként ismerni és gyakorolni kell, médium, amelynek megjelenése sorsdöntő egy-egy film életében.  

 A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) huszonegy Tervezőgrafika BA Illusztráció specializáció hallgatója a Nemzeti Filmintézet kezdeményezésére egy közös kurzus keretében arra vállalkozott, hogy ezen a nagy kihívást jelentő területen alkosson, hogy friss tervezői gondolkodással régen látott filmklasszikusokat hozzon a felszínre. Az elmúlt hónapokban a hallgatók újranézték Szabó István Apa (1966), Fábri Zoltán Isten hozta, őrnagy úr! (1969), Bácskai Lauró István Keménykalap és krumpliorr (1978), Gothár Péter Megáll az idő (1982) és Tímár Péter Csinibaba (1997) című korszakos, mára kultikus filmjeit, majd a Filmintézet „Alapfilmek” online filmtörténeti platformjának segítségével mélyedtek el a filmek keletkezésének történetében, vizuális világában, s így vágtak neki a tervezésnek.

Így készültek el ezeknek a régi magyar filmeknek a kortárs plakátjai, amelyek egyszerre helyezik új kontextusba a kiváló alkotásokat, és viszik tovább a hazai plakátművészet méltán elismert hagyományait. Olyan egyedi alkotások születtek, amelyek megfelelnek a plakátműfaj eredeti célkitűzésének, és egyben önálló művészeti alkotások is.

Nagy László, a MOME Illusztráció specializáció vezetője és oktatója, Tóth Andrej társkonzulens oktató, illusztrátor/tervezőgrafikus, valamint Gorka-Focht Máté elméleti oktató, kurátor kísérték végig a tervezési folyamatot, amelynek során végül ötven izgalmas filmplakát készült el a kiválasztott filmekhez.
 

A „Régi filmek, új plakátok” projekt alkotói: 

Baksa Nóra Korina, Deák Kitti, Gátos Luca, Grandpierre Karina, Ilosvai Dorottya Emese, Imre Kinga, Klapka Aliz Liza, Kovács Zoltán, Lázár Flóra, Nagy Boglárka, Pauer Patrik, Petrovszki Hanna Kata, Pintér Zia Gréta, Ring Noémi, Schnell Fruzsina, Sógor Sólyom Dávid, Somogyvári Szonja, Szalai Petra, Szalóki Lilla, Taar Alexandra-Andreea, Zsiros Beatrix.

További hírek

Hogyan lehet a hagyományos népművészeti formakincset, az ehhez szorosan kötődő, archaikus kézműves technikákat és anyagokat újraértelmezni a kortárs design szemléletével? Erre a kérdésre ad különböző válaszokat az idén tízéves Future Traditions program, amely mára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés mesterszak képzésének meghatározó tartalmi elemévé vált. 2024-ben a program a Magyar–Török Kulturális Évad keretében zajlott, egy féléven át az isztambuli Marmara Egyetemmel dolgoztak együtt a MOME hallgatói, az itt született eredményeket pedig az isztambuli Magyar Kulturális Központban nyílt kiállításon mutatják be.

Ismét indul a CheckINN Revitalizátor ötletverseny, amelynek célja az elhagyatott vagy funkciójukat vesztett területek és épületek turisztikai célú újrahasznosítására vonatkozó ötletek díjazása.

A technológia, a művészet és az elméleti kutatás határterületeit vizsgálja az Immersive Beats: 360-degree music video joint hackathon, amelyet a MOME Média design szak és a koreai Chung-Ang University közösen szervez. A hatnapos eseményen magyar és dél-koreai hallgatók AI-eszközöket is felhasználva egyesítik a zenét, a mesterséges intelligenciát és az immerzív filmes technológiákat, hogy egyedi 360 fokos víziókat komponálva videóklipeket hozzanak létre. A projekt nemcsak kreatív kísérlet, de egy hosszú távú nemzetközi kapcsolat fontos állomása is.