„...Gyerünk a moziba be!” – Magyar filmplakátok újragondolva

Dátum: 2024.05.02
Keménykalap és krumpliorr, Megáll az idő, Csinibaba, Apa, Isten hozta, őrnagy úr! – ki ne hallott volna ezekről a filmekről? Minden idők legnézettebb magyar filmklasszikusaihoz készítettek izgalmas kortárs plakátokat a MOME Tervezőgrafika szak illusztrátor hallgatói egy, a Filmintézet és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem együttműködésében megvalósuló kurzuson. Az alkotásokat a magyar film napja alkalmából a MOME Zugligeti úti Campusán és a Corvin moziban is meg lehet tekinteni, utóbbi helyszínen a filmeket is újra nagy vásznon, teljeskörűen felújítva láthatjuk.

Film és közönség: a köztük lévő kapcsolat megteremtésében a mozi kezdetei óta jelentős szerepe van a filmplakátnak. Ez az a grafikai alkotás, amely elsőként szólítja meg a leendő nézőt, amely felkelti az érdeklődését, és amelynek alapján aztán eldönti, bemegy-e a moziba, vagy sem... A filmplakát olyan kulcsfontosságú vizuális műfaj, amelyet tervezőgrafikusként ismerni és gyakorolni kell, médium, amelynek megjelenése sorsdöntő egy-egy film életében.  

 A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) huszonegy Tervezőgrafika BA Illusztráció specializáció hallgatója a Nemzeti Filmintézet kezdeményezésére egy közös kurzus keretében arra vállalkozott, hogy ezen a nagy kihívást jelentő területen alkosson, hogy friss tervezői gondolkodással régen látott filmklasszikusokat hozzon a felszínre. Az elmúlt hónapokban a hallgatók újranézték Szabó István Apa (1966), Fábri Zoltán Isten hozta, őrnagy úr! (1969), Bácskai Lauró István Keménykalap és krumpliorr (1978), Gothár Péter Megáll az idő (1982) és Tímár Péter Csinibaba (1997) című korszakos, mára kultikus filmjeit, majd a Filmintézet „Alapfilmek” online filmtörténeti platformjának segítségével mélyedtek el a filmek keletkezésének történetében, vizuális világában, s így vágtak neki a tervezésnek.

Így készültek el ezeknek a régi magyar filmeknek a kortárs plakátjai, amelyek egyszerre helyezik új kontextusba a kiváló alkotásokat, és viszik tovább a hazai plakátművészet méltán elismert hagyományait. Olyan egyedi alkotások születtek, amelyek megfelelnek a plakátműfaj eredeti célkitűzésének, és egyben önálló művészeti alkotások is.

Nagy László, a MOME Illusztráció specializáció vezetője és oktatója, Tóth Andrej társkonzulens oktató, illusztrátor/tervezőgrafikus, valamint Gorka-Focht Máté elméleti oktató, kurátor kísérték végig a tervezési folyamatot, amelynek során végül ötven izgalmas filmplakát készült el a kiválasztott filmekhez.
 

A „Régi filmek, új plakátok” projekt alkotói: 

Baksa Nóra Korina, Deák Kitti, Gátos Luca, Grandpierre Karina, Ilosvai Dorottya Emese, Imre Kinga, Klapka Aliz Liza, Kovács Zoltán, Lázár Flóra, Nagy Boglárka, Pauer Patrik, Petrovszki Hanna Kata, Pintér Zia Gréta, Ring Noémi, Schnell Fruzsina, Sógor Sólyom Dávid, Somogyvári Szonja, Szalai Petra, Szalóki Lilla, Taar Alexandra-Andreea, Zsiros Beatrix.

További hírek

Melyek a rovarmágnes növények, mit kell tenni, ha méhlegelőt szeretnénk a kertünkbe? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre válaszolt a Hegyvidéki Önkormányzat április végi beporzóbarát programja, amelynek szakmai partnere a MOME volt. A kedvezményes magkeverékvásár mellett a látogatók előadásokat hallhattak a témában, és benézhettek a MOME méhcsaládjaihoz is.

Három diplomafilm, Balogh Mirjana Wish You Were Ear, Tőkés Anna Az utolsó dobás (The Last Drop), valamint Sárdi Kata Üvegház (Glasshouse) című alkotása is versenyez a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon. A Friss Hús Magyarországon elsőként vált Oscar-kvalifikáló fesztivállá, így egyes kategóriák díjazottjai automatikusan nevezési jogot nyernek az Oscar-díjra.

Újabb két családdal bővült a tavaly ökológiai és oktatási céllal indult MOME-méhészet: az április 30-án, a méhek napján tartott kaptáravatón Mézengúzék és Pempőék költöztek Tóték és Mézgáék mellé; a négy méhcsalád együtt sokat tehet a negyed ökoszisztémájáért. Az esemény egyszerre volt közösségi ünnep és ismeretterjesztő foglalkozás, a résztvevők még friss gyümölcsvirágmézet is pergethettek.