Future Traditions 2.0 – Isztambulban mutatkoznak be a MOME mesterszakosai

Dátum: 2025.04.14
Hogyan lehet a hagyományos népművészeti formakincset, az ehhez szorosan kötődő, archaikus kézműves technikákat és anyagokat újraértelmezni a kortárs design szemléletével? Erre a kérdésre ad különböző válaszokat az idén tízéves Future Traditions program, amely mára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés mesterszak képzésének meghatározó tartalmi elemévé vált. 2024-ben a program a Magyar–Török Kulturális Évad keretében zajlott, egy féléven át az isztambuli Marmara Egyetemmel dolgoztak együtt a MOME hallgatói, az itt született eredményeket pedig az isztambuli Magyar Kulturális Központban nyílt kiállításon mutatják be.

A részt vevő oktatók és hallgatók különböző designterületetről érkeztek a textiltervezéstől a tárgyalkotásig, az együttműködésben huszonöt hallgató – tizenöt magyar és tíz török – mutat be személyes értelmezést a népi hagyományokról, a kiállított munkák a török és magyar tradicionális minta- és formakultúra kölcsönös megismerésére, annak a kortárs tervezési gyakorlatba való beépítésére adnak lehetőséget. 

Bíró Stefánia Anna Deep Cut Motifs lábbelikollekciója a lovas kultúra és a lóhoz fűződő kapcsolaton, valamint a nyeregtakarók jellegzetes formaelemein alapul. Dimák Sára Gülzece lány című kötött öltözéke a török mesekultúra egyik kiemelkedő legendája mentén vizsgálja a műfaj női szereplőit. Fodor Boglárka Fringe & Form kollekciójának alapját a török viselet díszítőelemei, a bojtok, rojtok és csomók képezik, amelyek esztétikai és szimbolikus jelentéssel bírnak. Frankó Nóra a pásztorélet, a félnomád életmód sajátosságait kutatva alakította ki Woolen Connections tervét, amely a pásztorviselet funkcionális rétegeit beépítve reflektál az ember–állat együttélés természetes egységére. 

Kísérleti objektjében Gerencsér Orsolya textilobjekt formájában idézi meg az Oszmán Birodalom idején viselt kavuk fejfedő struktúráját és mintatorzító esztétikáját, Jurik Fanni Sára Kerengő szoknyák performansza című alkotása pedig a dervisek forgásának spirituális erejét, az átszellemültséget dolgozza fel a mozgás és a forma összekapcsolódásán keresztül. A Hammam élmény a hammam fürdőkultúra hagyományából merít inspirációt, ebben Lettner Sára kötött textíliáinak a struktúrája és anyaghasználata vizuálisan és tapintásban is a fürdő különböző állomásaira reflektál. Az immerzív (jurta ihlette) Ami megmaradt című installáció Nguyen Hai Phuong Anh munkája, amely az ősi technika, a nemezeléssel való kísérletezés fázisait és a két anyag, a kötött és a nemez kapcsolatának az átalakulását igyekszik szemléltetni. 

Szalay-Bobrovniczky Janka Textil Bazár projektjében közös török–magyar szavakat kötött mintákba, élénk színű, a bazárok hangulatát megidéző sálkollekciót hozva létre. Az Iznik koszorú Szöllősi Anna Edit három darabból álló textilmintakollekciója, amely az iznik kerámiák ornamentikáját és technikai precizitását idézi. Winkler Anna VETÍTS című moiré-animáció alapú, a karagöz árnyszínházat idéző installációja a tulipánmotívumon keresztül kapcsolja össze a két kultúrát. A Feszültség projektben Baranyay Szabolcs makraméalapú formákkal és üveggel idézi meg a kézművesség és az organikus anyaghasználat találkozását. Horváth Zsolt Perforált Mustra kollekciójának perforált ékszerei a gyűrött textíliák hatását keltik, s vitalitást és erőt közvetítenek. 

Keglevich Kincső Orsolya munkájában a török szimbolikát a gránátalma gyümölcsből inspirálódva egy szervírozótálban idézi meg, melyet a Gránátalmában Megbúvó Boldogság névre keresztelt. A Marashi örökség című munkában Manukyan Tsovinar a marashi hímzést a nemzedékek közötti erő és sebezhetőség modern jelképévé alakítja hét egymásba fonódó fémgyűrű formájában. 

 

A Future Traditions 2.0 közös gondolkodás és a kultúrák mélyebb megértése, egy tárgykultúrában megjelenő dialógus. A még 2015-ben elkezdődött nemzetközi kutatási és oktatásfejlesztési programot a MOME a norvég University of South-Eastern Norwayjel közösen indította el. A két egyetem együttműködése alapprofiljaik különbözőségére épült; a MOME kortárs designszemlélete ösztönzően hatott a hagyományos kézműves kultúra oktatására szakosodott USN programjára, míg a MOME ugyancsak előnyére tudta fordítani a norvég intézmény által képviselt élő tradícióhoz kapcsolódó gondolkodásmódot. A hallgatók így bilaterális, egyéni kutatási-fejlesztési projektekben tárhatják fel a folklórhagyományokban gyökerező kulturális értékeket, ősi tudást, technikákat integrálhatnak, emellett a program számos módon biztosít nemzetközi láthatóságot a MOME Future School, valamint a Divat- és textiltervezés és a Designer Maker mesterszak számára kiállítások, publikációk és előadások formájában. 

 

Oktatók: Harmati Hedvig, Kele Ildikó, Bráda Judit, Szűcs Edit, Hevesi Nóra, Vági Flóra, Lublóy Zoltán, Szentpéteri Márton, Vargha Balázs 

A Marmara Egyetem részéről közreműködtek: Sevim Arslan, Ülkü Akça, Nil Sünnetciler, Elif Tuğçe Tecir, Eren Çeşmeli / Nurullah İbrahim Berzah, İlayda Gönül, Deni̇z Pehli̇van, Aidana Yilmaz, Merve Bozkurt, Ni̇l Aylanç, Meltem Günay, Ayşenur Kiliçkeser - Yağiz Kurttepeli̇, Zehra Yalçin, Meli̇sa Dülgar. 

További hírek

Ismét indul a CheckINN Revitalizátor ötletverseny, amelynek célja az elhagyatott vagy funkciójukat vesztett területek és épületek turisztikai célú újrahasznosítására vonatkozó ötletek díjazása.

A technológia, a művészet és az elméleti kutatás határterületeit vizsgálja az Immersive Beats: 360-degree music video joint hackathon, amelyet a MOME Média design szak és a koreai Chung-Ang University közösen szervez. A hatnapos eseményen magyar és dél-koreai hallgatók AI-eszközöket is felhasználva egyesítik a zenét, a mesterséges intelligenciát és az immerzív filmes technológiákat, hogy egyedi 360 fokos víziókat komponálva videóklipeket hozzanak létre. A projekt nemcsak kreatív kísérlet, de egy hosszú távú nemzetközi kapcsolat fontos állomása is.

Tizennégy, az ország legkülönbözőbb pontjáról érkező, különböző hátterű középiskolai tanár részvételével indult el a Tiéd a holnap pedagógus-ösztöndíjprogram.