Elkezdődött a Tiéd a holnap pedagógus-ösztöndíjprogramja

Dátum: 2025.04.03
Tizennégy, az ország legkülönbözőbb pontjáról érkező, különböző hátterű középiskolai tanár részvételével indult el a Tiéd a holnap pedagógus-ösztöndíjprogram.

A hátrányos helyzetű tehetségeket célzó ösztöndíjprogram tapasztalatai azt mutatják, hogy ezen diákokat csak elkötelezett pedagógusok bevonásával lehet megtalálni és motiválni, hiszen ők azok, akik a mindennapok során segítik, valamint praktikus tanácsokkal látják el őket a tehetségük kibontakoztatásában. Ezért fontos a pedagógusoknak létrehozott ösztöndíjprogram, amely során megoszthatják egymással a tudásukat és a tapasztalataikat. 

A múlt heti nyitóeseményen résztvevő tanárok nemcsak rajz vagy művészeti, de fizika, matematika, magyar nyelv és irodalom vagy éppen turisztika tantárgyakat is tanítanak, az ország különböző szegleteiből, így Nádudvarról, Bajáról, Miskolcról, Zalaegerszegről, Nyíregyházáról, Békéscsaba környékéről érkeztek a MOME-ra. 

A tavaszi szemeszter háromalkalmas képzésének fókuszában a kreatív tanulás különböző formáinak megismerése és a tanári közösség felépítése áll. A tudásmegosztás, a közös gondolkodás és a jó gyakorlatok, helyi tapasztalatok átadása is cél, ezeket a tanárok beépíthetik majd a saját pedagógiai programjukba. 

A résztvevők az első találkozón nemcsak egymással, hanem a MOME campusával, képzéseivel, valamint a Tiéd a holnap-ösztöndíjprogram részleteivel is megismerkedtek. A második eseményen design gondolkodást segítő workshopon vehetnek majd részt, és betekinthetnek az egyetem utánpótlásnevelő programjaiba, mint amilyen a PreMOME és az Ugrás a jövőbe országos és határon túli 7-10. osztályos tanulóknak szóló kreatív alkotóverseny. A májusi harmadik találkozón pedig újabb kreatív tanulási technikák alkalmazásában mélyíthetik el ismereteiket. 

A MOME Tiéd a holnap ösztöndíjprogramja 2023 őszén indult, hogy a hátrányos helyzetű középiskolásokat a kreatív pályák elérésében támogassa. A kezdeményezés szakmai és mentális segítséget nyújt a diákoknak, segíti őket, hogy eljussanak a művészeti felsőoktatási intézmények felvételijének kapujába. A program hatékonyságának kulcsa azonban olyan elkötelezett pedagógusok bevonása, akik nemcsak motiválják, hanem praktikus tanácsokkal is segítik a fiatalokat a tehetségük kibontakoztatásában. A tavaly indított tanároknak szóló ösztöndíjprogram most kapcsol élesbe.

A pedagógus-ösztöndíjprogram célja, hogy országszerte olyan tanárokat támogasson, akik lelkesedéssel és kreatív módszerekkel segítik diákjaikat a továbbtanulás útján. Az ösztöndíj havi támogatást, szakmai képzéseket, utazási hozzájárulást és oktatásfejlesztő eszközöket, tudásmegosztási platformokat kínál a résztvevőknek. A tanárok mindemellett egy inspiráló közösség tagjaivá válhatnak, ahol műhelymunkák keretében közösen dolgozhatnak ki módszereket a hátrányos helyzetű fiatalok esélyteremtésére. 

További hírek

Hogyan lehet a hagyományos népművészeti formakincset, az ehhez szorosan kötődő, archaikus kézműves technikákat és anyagokat újraértelmezni a kortárs design szemléletével? Erre a kérdésre ad különböző válaszokat az idén tízéves Future Traditions program, amely mára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés mesterszak képzésének meghatározó tartalmi elemévé vált. 2024-ben a program a Magyar–Török Kulturális Évad keretében zajlott, egy féléven át az isztambuli Marmara Egyetemmel dolgoztak együtt a MOME hallgatói, az itt született eredményeket pedig az isztambuli Magyar Kulturális Központban nyílt kiállításon mutatják be.

Ismét indul a CheckINN Revitalizátor ötletverseny, amelynek célja az elhagyatott vagy funkciójukat vesztett területek és épületek turisztikai célú újrahasznosítására vonatkozó ötletek díjazása.

A technológia, a művészet és az elméleti kutatás határterületeit vizsgálja az Immersive Beats: 360-degree music video joint hackathon, amelyet a MOME Média design szak és a koreai Chung-Ang University közösen szervez. A hatnapos eseményen magyar és dél-koreai hallgatók AI-eszközöket is felhasználva egyesítik a zenét, a mesterséges intelligenciát és az immerzív filmes technológiákat, hogy egyedi 360 fokos víziókat komponálva videóklipeket hozzanak létre. A projekt nemcsak kreatív kísérlet, de egy hosszú távú nemzetközi kapcsolat fontos állomása is.