A Budapest Design Week-en mutatkozott be MOME mesterszakos diplomaprojektjeinek legjava
A közösségi eseményen résztvevőknek betekintése nyílt a MOME tizenegy legkiemelkedőbb mesterszakos projektjébe, a design, az elmélet, az építőművészet és a média területeiről egyaránt. A friss diplomás hallgatók prezentációban mutatták be munkáikat, majd egy kerekasztal-beszélgetés keretében mesélték el, milyen élményekben és projektekben volt részük a diplomaévük után.
Az estét kötetlen networking esemény zárta, ahol a résztvevők az alumnival és a MOME hallgatóival-oktatóival is beszélgethettek.
Ismerd meg a 11 legjobb diplomamunkát, melyekben a legfiatalabb designer generációt foglalkoztató kérdéseket, problémákat és az azokra adott különféle tervezői válaszokat ismerhetjük meg:
Divat- és textiltervezés MA – Kiss Lúcia Beatrix
Kiss Lúcia Beatrix kísérleti kiegészítőkollekciójának célja a saját tervezői hitvallásának megfogalmazása: a digitális és a hagyományos kézműves technikák ötvözésének fontossága. Címként az angol technology és craft szavak összevonásával a Technocraftism elnevezést adta a kollekciónak, a két szó kiválasztott betűinek alapelemként való felhasználásával pedig létrejött a darabok struktúra- és formavilágát alakító metódus.
Ékszertervezés és fémművesség MA – Jeney Judit
Jeney Judit mestermunkájában a haj megőrzésének hagyományait gondolta újra, miközben lehetőséget kínált a hajszálak mély jelentéseinek megőrzésére. A létrehozott tárgyak segítik az érzelmi jelentőség megtartását, az emberi kapcsolatok és kötődések kifejezését. Egyedi és személyre szabott darabok, amelyek értékes emlékeket őriznek meg.
Formatervező művész MA – Kisgyörgy Balázs
Van új a pad alatt című munkájában Kisgyörgy Balázs a széles körben ismert „városligeti" pad alkotóelemeit felhasználva tervezett kísérleti tárgykollekciót. Új, meghökkentő, vicces vagy abszurd variációt készített, így fordulva kritikusan az újdonság kereséséhez és magához a tervezéshez.
Designelmélet MA – Kuthi Angelika
Kiállítóterek lehetőségei egy művészeti és design egyetemen című szakdolgozatában Kuthi Angelika a művészeti és design egyetemek saját kiállítási tereit, kiállítási lehetőségeit vizsgálta, fókuszba helyezve a diákok igényeit, valamint a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem közösségét és a megújult zugligeti kampuszát.
Design- és művészetmenedzsment MA – Nagy Zsófia
Nagy Zsófia gyakorlatai során átfogó képet kapott a magyar filmipar működéséről a forgatókönyvfejlesztéstől a forgalmazásig. Interjú-alapú kutatásában annak járt utána, hogy milyen megítélésben részesülnek azok a kreatív szakemberek, akik a filmalkotásról kulturális termékként gondolkodnak és mind a piac, mind a művészeti szcéna mélyreható ismeretével rendelkeznek.
Design- és vizuálisművészet-tanár MA – Sulics Anett
Tanítási gyakorlata alatt, Sulics Anettnek lehetősége nyílt megismerni egy fővárosi és egy nógrádi község 7.- 8. osztályos diákjainak mindennapjait. Megfigyelése szerint a nemi sztereotípiáknak hatása van a gyerekek pályaválasztására – ennek a felvetésnek járt utána szakdolgozatában.
Laki Ábel dipomamunkája a mostanában egyre inkább divatossá váló vidékfejlesztést választotta fő témájának, ugyanakkor “trendiségnek” nyoma sincs projektjében. Ábel nemcsak szociális érzékenységgel és pragmatikus kimértséggel közelített témájához, hanem a szó szoros értelmében alárendelte alkotói identitását egy valódi építészeti helyzetnek. A 78. számú vasútvonal revitalizációja c. mestermunkája, amely a MOME rektori díját nyerte el, szól a vidékről és városról, lehetőségekről és problémákról, tervekről és szorongásokról is.
Tudisco Júlia mestermiunkája A madár gyermekei egy fiktív mitologikus történet bolygónk születéséről és haláláról. A film két naiv istengyerek szemén keresztül mutatja be a Földön történő dolgokat. Egyikőjük egy kicsit vad, lelkes lány, aki a teremtés erejét hordozza, a másik pedig egy kedves, szelíd, szorongó kisfiú, aki a pusztítás képességével rendelkezik. Köztük nem küzdelem folyik, kapcsolatuk két egyenrangú fél közös játéka, harmóniájuk felfedezése, megteremtése. Közös életük addig működni is látszik, amíg egy új tényező nem lép a történetbe: az emberi faj.
Csenki Bianka Réka mestermunkája, az Ich bin bei Jules személyes indíttatású projekt egy férfi – aki egyben férj és családapa – életről és szexualitásról alkotott ideológiájáról, amit a megrendezett és a dokumentarista fotográfia eszközeivel készített el. Célja, hogy megvizsgáljon egy alternatív párkapcsolati modellt, ennek hatását a családra, illetve, hogy megértse azt a patriarchális gondolkodásmódot, amit Jules sok más férfihoz hasonlóan képvisel.
Média design MA – Varga Viktor
Varga Viktor Média Design MA alumnusunk Beep-boop című mestermunkája több okból is rendhagyó: 100 óra gépi tanulás, 14 500 felhasználó részvételével, optimalizálás, mesterséges intelligencia, művészet – és egy jó adag irónia. Egy figyelemért kalimpáló, nyeklő-nyakló, ad hoc szerkezetet látunk, amit nehéz első ránézésre értelmezni. Ehhez képest a MOME idei diplomázói közül Viktor egyike lett annak a négy alkotónak, akit rektori díjjal tüntettek ki.
Tervezőgrafika MA - Pilbák Petra
Véget nem érő, hírfolyam pörgetés helyett transzmediális történetmesélés - így foglalható össze Pilbák Petra tervezőgrafika MA alumnánk mestermunkájának lényege. Petra transzmediális történetmesélésének kísérleti jellege abban rejlik, hogy a hagyományos és a digitális olvasási módokat egyesíti, továbbá interaktív elemekkel gazdagítja. Habár a projekt konceptuális, az alkotó deklarált célja – egy esetleges kiadással – nem az olvasás vagy a választott regény népszerűsítése lenne, hanem az olyan olvasók megszólítása, akik elvesztették a kapcsolatot az olvasással.