Designgondolkodás a közoktatásban
A program valójában a projektalapú oktatás egy sajátos, – az innovációs ipar és design világából induló – módszertanát használja fel, amely a tervezői gondolkodás (design thinking) lépéseit adaptálja a tanítás-tanulás helyzeteire. A módszer lényegéből következően egyrészt tantárgyfüggetlen, másrészt iskolai körülmények között épp a tantárgyak közötti együttműködést ösztönzi. Olyan gyakorlatorientált tanulási folyamatban gondolkodik, amely képes a tananyagot életszerű, komplex problémahelyzetek köré szervezni. A HEAD program tehát egy olyan holisztikus (H), együttműködés alapú (EA), design (D) nevelési-oktatási program, amely elsősorban a gondolkodás fejlesztésére koncentrál.
E módszertan alkalmazásának sikerét támogatja egyrészt, hogy a tanulási folyamatot irányító problémahelyzet és annak közös megoldása a tanulók számára az élményalapú tanulás lehetőségét rejti, másrészt mert a problémamegoldás érdekében jól körülhatárolható és didaktikusan értelmezhető megoldási lépések követése a pedagógusok számára megfelelő pedagógiai eredményt garantál.
A programfejlesztés folyamatát sokféle tudás, – leginkább a pedagógia és design találkozása – támogatja, ugyanakkor a közoktatás számára is hasznos végeredményt a fejlesztésbe bevont iskolák és pedagógusok jelenléte biztosíthatja. A HEAD program egy olyan kutatással támogatott iskolai fejlesztés tehát, ahol az iskolai kipróbálás és együttműködés hitelesíti a módszertani innováció működőképességét.
Az e-tananyag a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fejlesztésében "A tanulók képesség-kibontakoztatásának elősegítése a köznevelési intézményekben” című EFOP-3.2.6-16-2016-00001 azonosító számú projekt keretében jött létre.
Támogatás összege: 2.808.938.253,-Ft
Támogatás intenzitása :100%
Projekt fizikai befejezésének dátuma: 2020.november 12
További részletek: https://designakozoktatasban.mome.hu/
