Gyenge Zsolt PhD habil.
egyetemi docens, témavezető
Designkultúra BA
egyetemi docens
Doktori Iskola
témavezető

Szubverzív, határsértő, nézőit letaglózó filmek rajongója, az avantgárd attitűd rejtelmeinek keresője, az érzékeken keresztül elgondolkodtató élmények hajszolója. Örülne, ha óráin a hallgatók önmagukkal szembesülve kérdőjeleznék meg az őket körülvevő világot. Szeretne hinni abban, hogy a baloldali értékek, a szolidaritás, a fenntarthatóság és a méltányosság valamikor a mainál jobb világot eredményezhetnek.

Oktatási terület
filmtörténet
filmelemzés
vizuális kommunikáció elmélete
tudományos szövegírás
Kutatási terület
filmelmélet
avantgárd film és videóművészet
román filmművészet

Önéletrajz

Filmesztéta, filmkritikus, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem habilitált docense. Tanulmányait a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem művészettörténet-történelem szakán végezte. 2017-ben jelent meg „Kép, mozgókép, megértés: Egy fenomenológiai filmelemzés elmélete” című könyve, tanulmányai hazai és külföldi folyóiratokban és szerkesztett kötetekben jelennek meg angol és magyar nyelven. 

Szabadúszó filmkritikusként is aktív, írásai 2000 óta jelennek meg a Revizor, a Filmvilág, az ÉS, a Prizma, a Filmtett és a Balkon hasábjain. 2007-től a MOME oktatója, 2013-tól a „Disegno – a designkultúra folyóirata” című tudományos lap szerkesztője. Tagja a filmkritikusok hazai (MÚOSZ Film- és Tévékritikusi Szakosztálya) és nemzetközi (FIPRESCI) szövetségének, a Magyar Filmtudományi Társaságnak (MFT), valamint az európai film- és médiatudományi hálózatnak (NECS).

Kutatásai, tudományos publikációi a mozgóképek különböző formáinak nézői tapasztalatára, a befogadás testi percepciójának értelmezésben játszott szerepére fókuszálnak. 

Publikációk

Publikáció címe
Gyenge Zsolt: Tévelygő utazók a képernyők között. A mozgóképes installációk tapasztalatának fenomenológiai leírása. Apertúra, 2021. tél.
Gyenge Zsolt: „Framing Doors, Opening up Spaces: Cristi Puiu and his Cruel Phenomenology of Space”. 2020. (angol nyelven)

Eredmények