Fields of education
Fields of research
Biography
Professional résumé: She also completed her Master’s studies at MOME and conducted her doctoral research in the field of design education at the Doctoral School of Education of ELTE PPK. Her doctoral dissertation is titled "Object Creation and Design in the Visual Education of Children aged 6-12, in the Light of a Diagnostic Measurement".
She is an Associate Professor at the Department of Visual Education of ELTE, and the Editor-in-Chief of the editorial art team of InSEA IMAG magazine. Current research fields: Built environment education, design pedagogy, development and improvement of visual competences, outdoor pedagogy, international community art projects in teacher education.
Awards, recognition
: the Knight's Cross of the Hungarian Order of Merit 2020
Pro Educatione Artium Visualium 2012
Higher Education Visual Education College Award 2012
Publications
Publication title
Pataky Gabriella (2018): Vizuális kompetencia-fejlesztés óvodás korban, - plasztikai képességektÅ‘l az épÃtett környezeti nevelésig. Eötvös Kiadó, Budapest.
Tóth Eszter – Pataky Gabriella (szerk. 2018): ÉpÃtett környezeti nevelés kisgyermekkorban. kultúrAktÃv, Pécs.
Pataky Gabriella: A vizuális képességek fejlesztésének tervezése. In: Podráczky Judit (Szerk. 2013): Művészeti nevelés kora gyermekkorban. Módszertani kaleidoszkóp. Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt., Budapest. pp.119-145
Pataky Gabriella (2017, szerk.): Képről képre – Műalkotás, múzeum, múzeumpedagógia. Bálványos Huba Vizuális Nevelési Kutató Műhely konferenciájának absztrakt kötete.
Gaul Emil, Kárpáti Andrea, Pataky Gabriella, Illés Anikó (Szerk. 2014): A művészetoktatás terei. Tanulmányok a vizuális nevelés nemzetközi szakirodalmából. Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete. Budapest.
Pataky, Gabriella (2017): Nicht anfassen! Veränderung der zeichnerischen und plastischen Fähigkeiten von Kinder im Vergleich von heute mit 1974. Werkspuren 2/2017. Zürich.
Pataky Gabriella (2017): Plasztikai képességek fejlÅ‘dése 3–7 éves korban a CEFR_VL kompetenciamodell tükrében. Diagnosztikus vizsgálat a sÃkbeli (2D) és a térbeli (3D) alkotások körébÅ‘l a vizuális nevelés rendszerében. Gyermeknevelés, 5. 1. sz., 171–187.
Pataky, Gabriella (2016): Kompetenzmessungen als Mittel zur Verbesserung des pädagogischen Handelns / Competency measurement as a means to improve pedagogical action.
Pataky, Gabriella (2016): Nutzung des Kompetenzstrukturmodells in der Forschung – Dokumentation eines Vorhabens in Ungarn / Use of competence structure model in the research - documentation of a project in Hungary.
Pataky, Gabriella (2017): Gestalterisches Konstruktionsvermögen im Kunstunterricht. Eine Studie mit 6- bis 12-jährigen Kindern in Ungarn. Fachzeitschrift des BDK Fachverband für Kunstpädagogik (+ BDK Mitteilungen 3:17)