Történetek, tehetségek, tradíció – A MOME Anim az Annecyi Fesztiválon

Date: 2025.06.26
Magyarország volt a díszvendége, a MOME Anim pedig kiemelt szereplője a világ egyik legrangosabb animációs eseményének, a júniusi 8–14. között megrendezett Annecyi Nemzetközi Animációs Filmfesztiválnak és a MIFA szakmai vásárnak. Az egyetem sokszínű animációs közössége hallgatói alkotásokkal, filmtervekkel, installációkkal és szakmai előadásokkal képviselte világszínvonalú oktatását.

A fesztivál diplomafilmes versenyprogramjában szerepelt Tőkés Anna többszörös díjnyertes diplomafilmje, a The Last Drop / Az utolsó dobás. A ritmikus sportgimnasztika világába kalauzoló rövidfilm egy fiatal sportoló történetén keresztül vizsgálja az élsport árnyoldalait, az extrém fizikális és lelki terhelés következményeit és az önazonosság keresését. Az alkotó egykori válogatott sportolóként a filmmel párbeszédet szeretne kezdeményezni egy nehéz, de sokakat érintő témáról. A MOME Anim gyártásában, a Nemzeti Filmintézet támogatásával készült alkotást eddig Szarajevóban, Stuttgartban, a Friss Húson és a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon (KAFF) is díjazták. 

A hivatalos rövidfilm-versenyprogramban debütált az egykori MOME-s Vácz Péter Kutyafül című új animációja. A Kutyafül főhőse Berci, akiből az iskolából hazaérve a szülei veszekedésének a nyomai feloldják elfojtott érzelmeit. Haragját és agresszióját feszült, érzelmekkel teli interakciókban vezeti le a lakásba beszabadult kutyájával. A ritka délután időtlensége és Berci kutyájának a jelenléte segít átélni a főhősnek a megbocsátás transzformatív erejét. Az NFI támogatásával készült rövidfilm gyártója a Filmfabriq, producere Osváth Gábor. 

A magyar vendégségnek köszönhetően a nemzetközi szakmai közönség megismerhette a kortárs magyar animáció legfrissebb és legkarakteresebb alkotásait is, például a MOME Anim különleges retrospektív válogatásából, amely az utóbbi évek legsikeresebb diplomafilmjeiből mutatott be egy csokorral. Szerepelt Hegyi Olivér Take Me Please, Darabos Éva Bye Little Block!, Hárshegyi Vivien Above the Clouds, Erhardt Domonkos From the Corner of My Eyes, Mira Kristóf Zénó Fox Tossing, Molnár Tünde I’m Simon, Vácz Péter és Bertóti Attila Rabbit and Deer, valamint Bárány Dániel Party című filmje. 

A Female Directors vetítésen is MOME-alumnák munkáiból válogattak a szervezők, a programban három diplomafilm is helyet kapott. Vetítették Kreif Zsuzsanna és Zétényi Borbála Limbo Limbo Travel, Tóth Luca Superbia, Lovrity Anna Katalin Volcano Island, Traub Viktória Mermaids and Rhinos, Buda Flóra Anna 27, Andrasev Nadja The Noise of Licking és Symbiosis című alkotásait. 

A Videoclips Showcase-en magyar animációs videóklipeket vetítettek, bemutatva, hogyan alakult a mozgókép és a zene viszonya a magyar vizuális kultúrában, külön figyelmet szentelve a fiatal alkotók vizuális nyelvének, több MOME-n végzett alkotó munkáját is felsorakoztatva, így például a Mornings in the Bathtub (Péterfy Bori & Lovasi András) és a Sunwalk (Amorf Lovagok) Csáki László, a Kaktusz (Bioberber) Krief Zsuzsanna, az All I’m Saying (James) című klip Vácz Péter, a Middlemist Red Illuminairje pedig Nové Soma animációival valósult meg. 

A látványos Annecy Dome programja a Magyar Zene Háza Hangdóm interaktív, hangalapú installációit mutatta be, a magyar zenei hagyományokat és a hanggal történő animációs kísérletezést kapcsolta össze. A 360 fokos térben látható immerzív munkák teljesen újfajta térélményt jelentenek. Az egyetem és a Magyar Zene Háza együttműködésében jó pár izgalmas munka született a műfajban, például Pálovics Emese 2024-es Bad Trip című fulldome diplomafilmje, amely elnyerte a Best of Earth Awards Show „Best Emerging Artist” kategória díját. 

A magyar animáció száztizenegy éve előtt tisztelgett a Hunimation Hits the Streets program, melynek keretében a város terei élő storyboarddá változtak, amelyen klasszikus és kortárs animációs karakterek – többek között Bucsi Réka, Vácz Péter, Tóth Luca és Turai Balázs alkotásai – elevenedtek meg. A Huszár Dániel koncepciója alapján készült látványosságot a látogatók egy kapcsolódó térképpel fedezhették fel, olyan ikonikus filmek hőseivel találkozva, mint a Vuk, a Macskafogó vagy a Magyar népmesék egy-egy szereplője. 

A rangos fesztiválon a vetítések mellett számos szakmai program is zajlott, amelyeken a szakma legjava találkozott, és osztotta meg egymással tudását, terveit, készülő alkotásait. 

A Hungarian Pitch Session során Spicing up Animation! címmel öt MOME-kötődésű magyar animációs projektet mutattak be a nemzetközi szakmai közönségnek. Az érdeklődők megismerhették Tudisco Júlia alumna Tulipán, Glaser Katalin DLA Három kívánság (SALTO), Szakály Réka Anna alumna – diplomafilmjeink line producere – Boszorkányszombat (Boddah) és Lazin Damján mesterszakos diákunk Ergot című diplomafilmtervét is, emellett Gelley Bálint, szintén egykori MOME-hallgató, a CUB Animation producere is pitchelt egy gyermekfilmsorozatot. 

A Production Power Panel a magyar animációs ipar jelenlegi helyzetét, kihívásait és lehetőségeit tárta fel, a MOME képviseletében dr. Vincze Zsuzsanna, a Film Tudásközpont vezetője adott átfogó képet a magyar animációs oktatás helyzetéről és dimenzióiról. 

 A GEECT (European Grouping of Film and Television Schools) támogatásával megvalósult szakmai napot a MOME szervezésében először rendezték meg, az esemény a mesterséges intelligencia és az animációsfilm-készítés kapcsolatát feszegette Veszély vagy lehetőség – MI az animációs oktatásban címmel. Az animációs iskolák közötti networking esemény dr. Vincze Zsuzsanna és Lányi Eszter, a Nemzeti Filmintézet képzési igazgatójának a magyar animációs ipart és annak oktatási hátterét bemutató előadásával indult, majd ezt követte Batho G. Zoltán (Cradle BUas) gondolatébresztő előadása, amely az MI animációs pedagógiára gyakorolt átalakító hatására fókuszált. A panelbeszélgetés során a felsőoktatás, a művészet és az animációs ipar képviselői vitatták meg az MI által jelentett kihívásokat és lehetőségeket – különösen azt boncolgatva, hogyan őrizhető meg a kreativitás és a művészi integritás a tehetséggondozásban. A beszélgetésben részt vett: Kerek Balázs (DIGIC Pictures, Magyarország), Uri Kranot elismert vizuális művész, a The Animation Workshop oktatója (Dánia), és João Real, a RE:Anima – European Joint Master in Animation képviseletében. Az esemény közel ötven érdeklődőt vonzott, tizenhat különböző országból; összesen huszonnégy egyetem munkatársa, de számos kulturális intézmény, nagykövetség és szakmai szervezet képviselője is eljött. Ez a sokszínű nemzetközi jelenlét is azt támasztja alá, hogy a film- és média-felsőoktatás mesterséges intelligenciával kapcsolatos pedagógiai és etikai kérdéseiben egyre fontosabb a nemzetközi, intézményközi párbeszéd. 

A fesztivál látogatói a MIFA vásáron a MOME standjánál találkozhattak személyesen az egyetem hallgatóival és oktatóival, akik betekintést nyújtottak az intézmény működésébe, oktatási irányelveibe, és válaszoltak az érdeklődők kérdéseire is. 

A magyar jelenlét ezúttal az eddigi legszélesebb összefogással jött létre, a fesztiválon több mint százhúsz magyar szakember vett részt, köztük negyvenöt MOME-hallgató is. 

A vásár idei védnöke a 2023-as Annecy zsűridíjas rendezője, Gauder Áron alumnusunk volt, aki mesterkurzust is tartott a Four Souls of Coyote kulisszatitkairól a fesztiválon. 

Az idei WIA World Summit (Women in Animation) hivatalos artworkjét, amelyet az Annecy International Animation Festival – MIFA keretein belül mutatnak be, Tóth Luca MOME-alumna készítette. Az elismerő feladatra mindenképpen magyar alkotót szerettek volna felkérni a szervezők, tekintettel az idei szereplésre. 

A Paris – Lyon – Singapore Invite Hungary program keretében Sipos Orsolya BA-szak-vezetőnk olyan nemzetközi együttműködéseket mutatott be, amelyekben magyar szereplők, köztük a MOME is részt vesz. A prezentáció célja a határokon átívelő kreatív kapcsolatok erősítése volt. 

A hivatalos zsűriben két MOME-alumna is helyet kapott: a diplomafilmes döntnökök sorába került Bucsi Réka, Andrasev Nadja pedig a Contrechamp játékfilmes szekció zsűritagjaként dolgozott. A diákzsűriben Nyári Emma és Horesnyi Máté működtek közre a MOME Anim hallgatóiként. 

Az annecyi fellépéshez kapcsolódva elindult a Hunimation.com, az első angol nyelvű magyar animációsszakmai weboldal is. A platform arculatát Balogh Mirjana, a MOME alumnája tervezte, aki 2024-ben Kristály Medve díjat nyert a Berlinalén. A Hunimation célja, hogy bemutassa a magyar animációs közösség sokszínűségét, és ösztönözze a nemzetközi kapcsolatépítést – elsőként Magyarország annecyi vendégszereplése kapcsán, majd ezt követően is folyamatosan, a Film Tudásközpont szakmai gondozásában. A weboldal a jövőben dinamikusan frissülő tartalmakkal képviseli a hazai animációt a világban. 

A MOME Anim az elmúlt évtizedben a régió egyik legfontosabb animációs iskolájává nőtte ki magát. A fesztiválokon rendszeresen díjazott hallgatói filmek, az oktatási programok nemzetközi beágyazottsága, valamint az alapképzést követő projektek nem csupán a hazai, hanem a nemzetközi animációs közegben is nagy visszhangot keltenek, az idei annecyi szereplés pedig tovább erősíti a MOME Anim szerepét a kortárs animáció egyik meghatározó műhelyeként. 

More news

The first guest of the Q&Alumniof series is Anna Tőkés, MOME Animation alumna, who has recently participated in the Annecy International Animation Film Festival with her diploma film titled “The Last Drop.” In this episode, you can learn more about Anna’s experience at our university, her favourite memories of her time spent on campus, and even about her secret talents.

Újabb mérföldkőhöz érkezett a MOME ZERO program: ősztől új, hallgatók bevonásával tervezett komposztáló segíti a fenntarthatóbb hulladékgazdálkodást a MOME Campuson. A komposztáló szervesen kapcsolódik a szintén ősszel induló közösségi kerthez, nem csupán egy tárgy vagy rendszer, hanem tanulási tér, amelyben hallgatók, oktatók és munkatársak közösen dolgoztak a zöldhulladék hasznosításán.

What’s the science behind cuteness? How might we rethink bulky waste collection in Budapest, or even redesign a fruit dryer? What does it mean to reconnect with nature, and is it really necessary to store the endless streams of data we’re generating today?
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121