DLA Architecture research topics
Tanulási folyamatok és terek béke és háború idején
Az iskolaépÃtészet a pedagógia, pszichológia, környezetpszichológia és épÃtészet közös halmaza, amelyben az elmúlt évtizedekben kÃsérleti szinten meghatározó változások jelentek meg. Az európai alapú oktatáskultúrában a holisztikus nevelés támogatása sokszorozott téri rétegzettséget vár el, a felzárkózó országokban pedig kiemelkedÅ‘ épÃtészeti alkotásként megjelenik az elsÅ‘sorban tanulási céllal létrehozott épÃtett környezet. Ezzel párhuzamosan a 21. században is ismételjük a történelmet, közvetlen környezetünkben is háborúk dúlnak. Az élet és környezetének pusztÃtása alatt is működik az oktatás, az újraépÃtések során pedig az iskolák közösségi identifikáló, megtartó és jövÅ‘betekintÅ‘ szerepe miatt vezetÅ‘ szerepet játszanak. A békéhez képest miben azonos és miben más szempontrendszerek alapján szükséges tervezésük?
Mestermunkával kapcsolatos elképzelés: Tervezett és megvalósult tanulási tér vagy tanulást segÃtÅ‘ bútor, bármely korosztály számára.
Egyéni témával lehet jelentkezni, előzetes konzultáció szükséges.
1. Tanulási terek és folyamatok 2. Természeti és épÃtett környezeti érzékelés, alkotás és nevelés 3. Közösségi tervezés témaköreiben, épÃtÅ‘művészet, iparművészet, pedagógia, oktatáselmélet vagy környezetpszichológia fókuszú kutatási témával.
Tematikus kutatási laborhoz csatlakozási lehetőség: "Jövő gondoskodása". További kutatási platformokhoz kapcsolódás: Nonformális és informális tanulás stúdió
Egyéni témát vállal, előzetes konzultáció szükséges.
Atmoszféra a kortárs épÃtészetben.
A kutatási téma célja az épÃtészeti atmoszféra és az épÃtett tér tapasztalásának vizsgálata a kortárs épÃtészet kontextusában. Ahelyett, hogy csupán a tér tervezésére fókuszálnánk, e kutatás hangsúlyt fektet a tér használatára és az ott zajló tevékenységekre. Mennyire tud egy tér tervezettségében utalni a benne folyó cselekményekre, és azt hogyan befolyásolja a tér érzékelése, atmoszférája?
A kutatás továbbá kiemeli a multiszenzoriális térérzékelés szerepét, amely lehetÅ‘séget ad arra, hogy az épÃtett környezetet ne csupán látvány, hanem egyéb érzékelés szempontjából is vizsgáljuk. Ezen belül kiemelten foglalkozik az akusztikával, mint a térérzékelés kulcsfontosságú dimenziójával.
Egyéni témát vállal, előzetes konzultáció szükséges.
Egyéni témát vállal, előzetes konzultáció szükséges.
Egyéni témát vállal, előzetes konzultáció szükséges.
Atmoszferológia - DLA társ-témavezetővel
Az atmoszféra-kutatás olyan megismerési és világ-alakÃtó szándékok keresztezÅ‘désében bontakozik ki, ahol az ember és környezetei (ideértve annak szervetlen, szerves és szociális dimenzióit egyaránt) között létesült viszonyok sokféle perspektÃvából történÅ‘ megközelÃtése találkozik. A filozófiától az épÃtészetig, a környezetpszichológiától a médiatudományig, a szómaesztétikától a látványtervezésig, a kulturális antropológiától az installáció művészetig, a marketing-tudománytól a szÃnházművészetig se szeri, se száma a lehetséges belépési pontoknak. A témakiÃrás szándékosan nem kÃván elÅ‘zetesen irányt szabni a kutatónak, azt azonban várakozásai között veszi számba, hogy a doktori kutató vegyen részt a 2024-ben indult MOME Aetmostudio kollektÃv kutatási-alkotási munkájában is. (A kutatás továbbá szervesen kapcsolódhat a MOME MAG programjához is, illetve fókuszától függÅ‘en a JövÅ‘tanulmányok iskolája valamelyik kutatólaborjához)