Moholy-Nagy University of Art and Design

DLA Architecture research topics

2025/26 academic year

Tanulási folyamatok és terek béke és háború idején 

Az iskolaépítészet a pedagógia, pszichológia, környezetpszichológia és építészet közös halmaza, amelyben az elmúlt évtizedekben kísérleti szinten meghatározó változások jelentek meg. Az európai alapú oktatáskultúrában a holisztikus nevelés támogatása sokszorozott téri rétegzettséget vár el, a felzárkózó országokban pedig kiemelkedÅ‘ építészeti alkotásként megjelenik az elsÅ‘sorban tanulási céllal létrehozott épített környezet. Ezzel párhuzamosan a 21. században is ismételjük a történelmet, közvetlen környezetünkben is háborúk dúlnak. Az élet és környezetének pusztítása alatt is működik az oktatás, az újraépítések során pedig az iskolák közösségi identifikáló, megtartó és jövÅ‘betekintÅ‘ szerepe miatt vezetÅ‘ szerepet játszanak. A békéhez képest miben azonos és miben más szempontrendszerek alapján szükséges tervezésük? 

Mestermunkával kapcsolatos elképzelés: Tervezett és megvalósult tanulási tér vagy tanulást segítÅ‘ bútor, bármely korosztály számára. 

Egyéni témával lehet jelentkezni, elÅ‘zetes konzultáció szükséges. 

1. Tanulási terek és folyamatok 2. Természeti és épített környezeti érzékelés, alkotás és nevelés 3. Közösségi tervezés témaköreiben, építőművészet, iparművészet, pedagógia, oktatáselmélet vagy környezetpszichológia fókuszú kutatási témával.

Tematikus kutatási laborhoz csatlakozási lehetőség: "Jövő gondoskodása". További kutatási platformokhoz kapcsolódás: Nonformális és informális tanulás stúdió

ElérhetÅ‘ség: 

cseh.andras@mome.hu; Doktori adatlap

Egyéni témát vállal, előzetes konzultáció szükséges.

Elérhetősége:

Atmoszféra a kortárs építészetben.

A kutatási téma célja az építészeti atmoszféra és az épített tér tapasztalásának vizsgálata a kortárs építészet kontextusában. Ahelyett, hogy csupán a tér tervezésére fókuszálnánk, e kutatás hangsúlyt fektet a tér használatára és az ott zajló tevékenységekre. Mennyire tud egy tér tervezettségében utalni a benne folyó cselekményekre, és azt hogyan befolyásolja a tér érzékelése, atmoszférája?

A kutatás továbbá kiemeli a multiszenzoriális térérzékelés szerepét, amely lehetőséget ad arra, hogy az épített környezetet ne csupán látvány, hanem egyéb érzékelés szempontjából is vizsgáljuk. Ezen belül kiemelten foglalkozik az akusztikával, mint a térérzékelés kulcsfontosságú dimenziójával.

Egyéni témát vállal, előzetes konzultáció szükséges.

Elérhetősége:

Egyéni témát vállal, előzetes konzultáció szükséges.

Elérhetősége:

Egyéni témát vállal, előzetes konzultáció szükséges.

Elérhetősége:

Atmoszferológia - DLA társ-témavezetővel

Az atmoszféra-kutatás olyan megismerési és világ-alakító szándékok keresztezÅ‘désében bontakozik ki, ahol az ember és környezetei (ideértve annak szervetlen, szerves és szociális dimenzióit egyaránt) között létesült viszonyok sokféle perspektívából történÅ‘ megközelítése találkozik. A filozófiától az építészetig, a környezetpszichológiától a médiatudományig, a szómaesztétikától a látványtervezésig, a kulturális antropológiától az installáció művészetig, a marketing-tudománytól a színházművészetig se szeri, se száma a lehetséges belépési pontoknak. A témakiírás szándékosan nem kíván elÅ‘zetesen irányt szabni a kutatónak, azt azonban várakozásai között veszi számba, hogy a doktori kutató vegyen részt a 2024-ben indult MOME Aetmostudio kollektív kutatási-alkotási munkájában is. (A kutatás továbbá szervesen kapcsolódhat a MOME MAG programjához is, illetve fókuszától függÅ‘en a JövÅ‘tanulmányok iskolája valamelyik kutatólaborjához) 

Elérhetősége:

veresbal@mome.hu; Doktori adatlap

Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121